Masszázs és sport

Cikkünkben a masszázs és a sport egyénre gyakorolt hatásait szeretnénk bemutatni.

Az egymásra épülő megfelelő helyen és technikával kivitelezett fogások alkalmazásával tónusba hozhatjuk, bemelegíthetjük, ill. lazíthatjuk, nyújthatjuk az izmokat, oldhatjuk a különböző izomelváltozásokat (csomókat, letapadásokat és kötöttségeket). Elősegíthetjük az izomzat gyorsabb regenerációját.
Miért fontos ez egy sportolónál?
Lássuk a bemelegítést:
Az izomzatot fel kell készíteni a várható nagyobb intenzitású terhelésre. Ezt elérhetjük aktívan bemelegítő mozgással, ügyelve a fokozatosságra, ezzel csökkentve a sérülés veszélyét, ill. alkalmazhatunk passzív bemelegítést masszázzsal. Használhatunk melegítő krémeket is.
Bemelegítéskor az átmozgatás fontos, de nagy körültekintést igényelnek a nyújtó gyakorlatok, mert a szervezet nincs még felkészítve a munkára és fokozott a sérülés veszélye.
Fontos az ízületi átmozgatás is, amihez szükséges némi anatómiai ismeret. Tudnunk kell, hogy melyik ízület, milyen mozgásokra képes és sorrendben mozgatva a csontos összetételeket elkerülhetjük a túlnyújtást, ami fájdalommal jár. Ehhez kérjük masszőr segítségét. A helyes technika gyorsan megtanulható, mert logikus.
Aktív bemelegítésnél legalább 10-15 perces alacsony intenzitású mozgás után kell elkezdeni fokozni az aktivitást, néhány erőteljes, de rövid intervallummal. Ez a fázis masszázs segítségével lerövidíthető és egy képzett masszőr által minimálisra csökkenthető a sérülések veszélye. Egy bemelegített és laza, megfelelő tónusú és rugalmas izomzattal állhatunk a rajtvonalhoz.
Sportolás után:
Az izommunka hatására az izomrostok rövidülnek, szűkül a mozgás terjedelme, illetve tejsav szaporodik fel az izmokban, ezáltal merevebbé válhat, sőt kialakulhatnak izomgörcsök is. Ennek van pozitív hatása is, mégpedig, hogy sportolás közben erősödik a szívizomzat, ami a motor a szervezetben és biztosítja az izom illetve a belső szervek megfelelő oxigénellátását. A megemelkedett pulzussal gyorsul az anyagcsere és az izompumpa segíti a nyirokköteles folyadék elszállítását, amivel a szervezetet a méreganyagoktól megszabadíthatjuk, így erősítve az immunrendszert. Nemcsak sport közben, hanem utána is a pihenés időszakában.
Aki aktív sportra szánja el magát nem engedheti meg, hogy ne éljen testtudatos életet. Figyelni kell a teste jelzéseire és meg kell adni neki, amit kíván. Így a pihenést, regenerálódás lehetőségét is. (Fontos az edzés-pihenés aránya, hiszen erőnlétünk a pihenés alatt fejlődik, az edzés csak stimulálja a fejlődést!)
Masszázzsal (a sportolás utáni megfelelő levezetés után!) a megrövidült izomrostokat finoman nyújtani lehet, a felgyülemlett tejsavtól elmerevedett, fáradt izmokat lazíthatjuk. Az izomrostok nyújtása azért szükséges, hogy az izom később nagyobb erőkifejtésre legyen képes, teljes mozgástartományát használhassuk, ugyanis hosszabb úton összehúzódni képes izom több munkát bír el, és hosszabb ideig terhelhető az arra alkalmas tartományban. Elkerülhetjük, vagy csökkenthetjük általa az izomlázat, segíti, lerövidíti a regenerációt, csökkentheti az izomfájdalmakat, mivel gyulladáscsökkentő hatással is bír. A jótékony hatást tovább fokozhatjuk gyulladáscsökkentő, izomlazító, regeneráló hatású krémek használatával.
Mit történik akkor, ha mégis sérülés történik?
Ez egyrészt megtörténhet egy elkerülhetetlen baleset folytán külső hatás által, de létrejöhet testünk túlterhelése, vagy aszimmetriája által is. A kor előrehaladtával, vagy valamely testrészünk problémája miatt egyes izmaink túlterhelődnek, feszülnek, míg mások gyengébbé válnak. Ezek a tényezők a test egyensúlyának megbomlásához vezetnek, ami masszázzsal, és gyógytornával jól korrigálható. (Ha egy szerv megbetegszik, akkor izomfeszülés a reakció erre, és ez visszafelé is működik, tehát masszázs hatására az izomfeszülés oldásával hathatunk szerveinkre). Ahol izomfeszülés van, ott masszázzsal lazítunk, ahol tónuscsökkenést és gyengébb izomzatot találunk, ott erőteljesebb fogásokat, izomsokkolást alkalmazunk. Ez élénkítő hatású.
Sérülés utáni rehabilitációnál fontos hogy a sérült területen (ami esetleg még nem alkalmas edzésre) speciális fogásokat alkalmazva (a kötőszövet érzékenysége miatt!) elősegítsük a megfelelő vérkeringést, ezáltal gyorsítva a gyógyulást. Fontos a későbbiekben ennek a területnek a nyújtása is, illetve a felzárkóztatása az ép területekhez (itt lényeges a megfelelő gyógytorna alkalmazása a masszázs mellett!).
Mit érdemes masszíroztatnunk?
Elsődlegesen a nagy igénybevételnek kitett izmokat, területeket (kerékpárnál például a láb izmait, főleg a combizmokat), de nem szabad megfeledkezni ínszalagjaink nyújtásáról sem. Jó hatásúak még a masszázs utáni ízületi kimozgatások (boka, térd, csípő), ezek mellett azonban nem hanyagolhatjuk el testünk egyéb izmait (hátizmok masszázsa, nyújtása; váll, nyak, törzsizomzat, hasizmok karbantartása) sem. A törzsünk tartását biztosító izmaink működése rendkívül fontos, mivel az egymással ellentétesen működő izmok összehangolása szükséges az ízületek stabilitásához és teljes mozgásához. Ha az egyensúly felbomlik az rossz tartáshoz, deformitáshoz vezet. Ezt okozhatja az egyoldalú statikus, vagy dinamikus terhelés, fáradtság, fájdalom, vagy a mozgásszegény életmód is. Az így kialakuló rossz tartás ízületi kopáshoz vezethet nem csak a gerincben, hanem a láb ízületeiben is, az egyenetlen súlyelosztás miatt. Épp ezért nagyon fontos a helyes testtartásért felelős izmaink edzése, karbantartása a masszázsuk mellett.