SMR

2015-01-24 08.38.50Ha érdeklődsz valamely sport iránt, akkor valószínűleg láttál már masszázshengert, ami remek kiegészítője a mozgásnak, illetve az azt követő regenerációnak. Használata nem túl bonyolult, de hasznos ha rendszeres használata előtt képzett oktató segítségét kéred, mivel a legjobb hatás elérése, és a maximális biztonság érdekében szükséged lesz a helyes technikára!

2015-01-16 09.57.20A fascia körbeveszi az izmokat, védelmezi és támogatja őket, így központi szerepet játszik annak koordinációjában, mozgékonyságában, globálisan tekintve pedig a test strukturális és funkcionális egységének megtartásában, egyszóval a testtartásban. Minden egyes behatás, sérülés, amelynek hatására a fascia merevebbé válik, zsugorodik és víztartalma csökken, ennek a rendszernek a megbomlását eredményezi. Az izom tokjának zsugorodása természetesen negatívan hat az izom vérkeringésére és anyagcseréjére is, ami nem csupán a teljesítmény csökkenését vonja maga után, hanem a méreganyagok felszaporodásáért, így a rettegett narancsbőr kialakulásáért is felelős, és ezzel már esztétikai jelentősége is van a folyamatnak. Ha valahol a rendszer felborul és diszbalansz alakul ki, megjelennek a trigger pontok, amiket egy nagyobb terület „informátorainak” is elképzelhetünk. Fájdalommal jeleznek, ha valahol gond van, és rajtuk keresztül hathatunk az adott területre.2015-01-16 09.56.32

Az SMR terápia során, amikor önsúlyunkat kihasználva a hengerre ránehezedve saját magunknak masszírozzuk a fájdalmas területeket, vagyis a trigger pontokat, tulajdonképpen az izompólyák feszülését, letapadásait oldjuk. Ezáltal az izom és az azt körülvevő kötőszövet állapota is javul, a terület vérkeringése felpezsdül. Az érrendszerre gyakorolt hatása is jelentős, hiszen a főként kötőszöveti gyengeségből eredő visszérprobléma az SMR rendszeres használatával sok esetben megelőzhető. Nem elhanyagolható azonban az a tény sem, amit főleg aktív sportolóknál használnak ki, hogy mivel az izmokat körülvevő fascia a lazítás után nagyobb teret biztosít az izomrostok fejlődésének, így azok teljesítménye és az erőnlét tovább fokozható, ráadásul a megnövekedett izompumpa a szív működését is nagymértékben támogatja.

A különböző izomrendszeri problémák sajnos általánosak. Az izompólyák feszessége előbb vagy utóbb kivétel nélkül, mindenkinek okozhat kisebb, vagy nagyobb tüneteket, akár sportoló az illető, akár irodai dolgozó, fiatal, vagy éppen idős. A testtartás és izomegyensúly senkinél nem tökéletes. Attól függően, hogy életvitelünknek megfelelően testünknek éppen mely területét erőltetjük túl, jelentkezhetnek olyan problémák, melyek kiteljesedéséhez hosszú út vezet, és vészharangja maga a fájdalom. Sajnos az emberek zöme, amíg a fájdalom nem jelentkezik, nem figyel az egészségére, és csak akkor keres megoldást, amikor a probléma már elhatalmasodott, pedig a megelőzés mindig sokkalta egyszerűbb és kézenfekvőbb lenne. Ezért is tartom nagyszerű dolognak, hogy létezik egy ilyen eszköz, amit mindenki szívesen használ, és bárkinek a kezébe adva könnyedén segíthet önmagán fizikai állapotának javításában, kiteljesedésében és testi egészsége megtartásában.”

Mit jelent az SMR?

Az SMR – Self Myofascial Release – annyit tesz, mint “saját magunk izompólyáinak felszabadítása”. Ez egy olyan, az izompólyákra ható masszázs jellegű technika, ami eredetileg a sportolók körében terjedt el leginkább. Lényege az izompólyákban kialakult feszültségek feloldása, felszabadítás.
Sportolói körökben jellemzően az SMR alkalmazója, felfeszítve az éppen kezelt testrészt, gyorsan, lendületesen gördül végig a hengeren. Az SMR masszázs ebben a formában is eredményes tud lenni bizonyos mértékben, de nézetem és tapasztalataim szerint az SMR masszázs ennél sokkal többet rejt magában, ha azt megfelelően alkalmazzák.

Mi az izompólya?

Az izompólya – latin: myofascia – a kötőszövetnek (fascia) az a megjelenési formája, ami az izmokat hártyaszerűen beburkolja. Ez a hártya lehet akár egy rendkívűl erős, lemezszerűen feszes réteg, de lehet egy egészen finom, filmszerű, átlátszó réteg az izmokon. Továbbá azt is fontos kiemelnünk, hogy az izompólya az izomcsoportokat, valamint az izomcsoportokat alkotó izmokat is külön-külön, sőt egészen a legmélyebb rétegeket, az izmokat alkotó izomrostokat is körülveszi, áthatja, összeköti, formázza, nem utolsó sorban biztosítja az izomerőt.
Abban az esetben, amikor az izompólya elveszti ruganyosságát, az egymás mellett fekvő izmok, izomcsoportok egymáshoz tapadnak, csökken az izmok munkavégzési képessége, könnyen kialakulnak trigger-pontok, sőt azon az izomláncon, ahol az adott izom, az izompólya feszessége révén korlátozott, bárhol jelentkezhet sérülés.2015-01-16 09.57.14

Mire jó az SMR System?

Az SMR System módszerével végzett SMR gyakorlatokat rendkívül hatékonyan tudjuk alkalmazni a rehabilitáció területén, gerincproblémák, izom- és ízületi fájdalmak csökkentése, fájdalomcsillapítás, stresszoldás, cellulitisz (narancsbőr), regeneráció meggyorsítása, teljesítmény növelése esetén, bármilyen edzés kiegészítőjeként, vagy a testtudat fejlesztésének eszközeként.

Kiknek ajánljuk?

Azok számára, akik valamilyen testedzést folytatnak, az SMR System gyakorlatai biztosítja számukra a gyorsabb regenerációt, a sérülések megelőzését, bizonyos esetekben oldhatóvá válnak a régebbi sérülésekből adódó, az edzést gátló ízületi, illetve izomproblémák. Az izompólya fellazításával az izmok visszanyerik az optimális izomhosszt, így hatékonyabb és biztonságos erőkifejtésre lesznek képesek.

Abban az esetben, ha valaki egy sérülés utáni rehabilitációs időszakban van, esetleg nem végez rendszeres testmozgást, remek kiegészítő lehet, hiszen az SMR System használatával oldódik a feszültség, megszűnik a stressz, ennek következtében csökkenhetnek azok a fájdalmak, amelyek az izompólya feszültéségéből erednek.

Az SMR System alkalmazása

Nem állítjuk, hogy az SMR System mindenre gyógyír, javasoljuk, hogy konzultáljon SMR System Szakértővel, hogy megbizonyosodjon arról, milyen sikerrel alkalmazható a módszer az adott problémára, panaszra.

Íme néhány példa, eddigi tapasztalataink alapján:

protézisek utáni rehabilitáció, a gyógytorna kiegészítőjeként
hátfájás, gerincferdülések
az izmok könyebb és gyorsabb regenerálódása és fejlődése
csökken a nem-kontaktos sérülések száma
letepadt és behegesedett szövetek fellazulnak
méregtelenítés – serkenti a vér- és nyirokkeringést
megszüntethető az izomláz
növekszik az ízületek mozgástartománya